پلکسی یکی از متریال های پر کاربرد در صنایع مختلف از جمله دکوراسیون و تبلیغات و مصارف تزئینی است. چاپ uv روی پلکسی بهترین روش برای چاپ متن، لوگو و تصویر روی این نوع متریال است.

پلکسی چه نوع متریالی است؟

پلکسی یا طلق نوعی ورق یکنواخت و صاف است که شفافیت زیادی دارد. ترکیب شیمیایی پلکسی  پلیمرهای متیل متاکریلات است که با نام اکریلیک یا پلی اکلیریک نیز شناخته می شود.

پلکسی نوعی ترموپلاستیک است که در رنگ ها و ابعاد مختلف تولید می شود. قابلیت رنگ پذیری و چاپ پذیری کاربردهای این متریال را دوچندان کرده است.

چاپ uv روی پلکسی بهترین روش برای داشتن چاپی یکنواخت و ماندگار است.

پلکسی به دلیل ویژگی ها و قابلیت های زیادی دارد امروزه به عنوان جایگزین مناسبی برای انواع شیشه قابل استفاده می باشد.

مزایای استفاده از پلکسی گلاس

مطالعه بیشتر  چاپ سولیت چیست؟

چاپ uv روی پلکسی چیست؟

یکی از روش های پرکاربرد در صنعت چاپ روش چاپ uv یا دستگاه فلت بد (Flatbed) است که بیشتر برای سطوح مسطح و صاف استفاده می شود.

دستگاه چاپ یو وی روش چاپ دیجیتال و جوهرافشان است که کیفیت چاپ بالایی دارد.

در گذشته چاپ فقط برای چاپ بنر و پلات استفاده می شده است اما امروزه با استفاده از دستگاه چاپ یو وی، چاپ مستقیم بر روی انواع سطوح و اجسام انجام می شود.

در چاپ uv از اشعه یو وی یا فرابنفش برای خشک کردن یا اصطلاحاً پختن جوهر چاپ استفاده می شود.

با استفاده از اشعه یو وی برای چاپ، جوهر رنگ خیلی زود خشک می شود و حلال رنگ کمتری تبخیر می شود. بنابراین در اثر اینکه حجم جوهر کم نمی شود مواد مضر کمتری وارد هوا می شود و چاپ تصویر با کیفیت و تراکم ذرات بیشتری صورت می گیرد.

از چاپ uv روی پلکسی نیز می توان به راحتی استفاده کرد. به این صورت که جوهر چاپ مستقیماً بر روی پلکسی مورد نظر اعمال می شود و اشعه فرابنفش به موازات آن تابانده می شود.

بعد از تاباندن اشعه، جوهر چاپ بلافاصله به بافت پلکسی گلاس می چسبد و خشک می شود. درنهایت نیز چاپی یکنواخت، تمیز و زیبا ایجاد می شود.

از کاربردهای دیگر چاپ یو وی می توان به چاپ روی شیشه، چاپ روی چوب و ام دی اف، چاپ روی سطوح صاف دیگر مانند سرامیک، فلز و پلاستیک اشاره کرد.

مزایای استفاده از چاپ UV روی پلکسی چیست؟

همان طور که گفته شد ترکیب شیمیایی پلکسی طوری است که قابلیت چاپ پذیری خوبی دارد و جوهر رنگ به بافت آن نفوذ می کند.

مطالعه بیشتر  چاپ ریسو چیست؟

استفاده از دستگاه چاپ uv یا فلت بد برای چاپ روی پلکسی دقت بالایی در چاپ ایجاد می کند.

جوهر چاپ روی سطح صاف پلکسی افشانده می شود و قبل از اینکه حرکت یا ریزشی اتفاق بیفتد از طریق تابش اشعه فرابنفش خشک می شود.

روی  پلکسی سرعت و دقت بالایی دارد. uv چاپ

بنابراین در مدت زمان کمی می توان بر روی ابعاد بزرگ پلکسی هم چاپ را انجام داد.

علاوه بر این در اثر تابش اشعه فرابنفش ماندگاری و طول عمر جوهر چاپ افزایش می یابد. پس استفاده از این نوع چاپ در فضای بیرونی هم مناسب است.

پلکسی در ابعاد و رنگ های مختلفی تولید و عرضه می شود در انواع شفاف، مات، ترنسپرنت و آینه ای وجود دارد.

ضخامت های ورقه پلکسی نیز از  الی 2 الی 40 میلی متر متغیر است که هیچ محدودیتی در  چاپ uv روی پلکسی با ضخامت های مختلف وجود ندارد.

مقالات پیشنهادی

حک روی فلز

برش پلکسی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *