بهترین کیفیت را با ما داشته باشید
خدمات چاپ مستقیم و برش لیزری 

انواع جوهرهای چاپی در صنعت چاپ یووی

جوهر یووی
جوهر یووی

جوهر یووی یکی از انواع جوهرهای چاپی و اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماده مصرفی در صنعت چاپ یووی است. تفاوت اصلی این جوهرها با جوهرهای عادی در خواص کلی، روند خشک شدن و بازیافت آن‌هاست. این جوهرها تنها با تابش نور فرابنفش خشک می‌شوند و به دلیل مواد شیمیایی خاصی که در ترکیبشان وجود دارد، حلالی را در محیط منتشر نمی‌کنند و برای محیط زیست آسیبی ندارند. در ادامه با ویژگی‌های این نوع جوهر، مزایا و برتری‌های آن، انواع جوهرهای چاپی در صنعت یووی و تفاوت آن با سایر جوهرها آشنا می‌شویم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

چاپ یووی چیست؟

جوهر یووی
جوهر یووی

چاپ یووی یک روش چاپ دیجیتال، بر پایه پرتوی فرابنفش است در آن از لامپ‌های جیوه‌ای فشار متوسط، لامپ‌های زنون پالسی، LED و یا لیزر استفاده می‌شود. اگر سوالتان این است که چاپ یووی روی چه موادی انجام می‌شود، بگذارید خیالتان را راحت کنم. همه چیز! با استفاده از صنعت چاپ UV امکان چاپ روی هر چیزی برای شما وجود دارد.

روند چاپ یووی به چه صورت است؟

روند چاپ یووی
روند چاپ یووی

همانطور که گفتیم در صنعت چاپ یووی عموما از لامپ‌های جیوه‌ای فشار متوسط استفاده می‌شود. این لامپ‌ها حداکثر انتشار را در طول موج‌های 254 تا 436 نانومتر دارند.

مطالعه بیشتر  تفاوت کاغذ کرافت و گلاسه

برای شروع به یک سری مواد شیمیایی به‌عنوان آغازگر نیاز است که نور ساطع شده از منبع نور را جذب کنند. در این روش بعد از پاشیده شدن جوهر، نور لامپ‌های یووی مخصوص وری طرح تابانده شده و باعث انجماد جوهر می‌شود. به این ترتیب، طرح با کیفیت بالا و با جزئیات کامل روی سطح مورد نظر چاپ می‌شود.

جوهر چاپی مورد استفاده در صنعت چاپ یووی

جوهر چاپی مورد استفاده در صنعت چاپ یووی
جوهر چاپی مورد استفاده در صنعت چاپ یووی

جوهر یووی نوعی از جوهر است که  برای خشک شدن به اشعه فرابنفش نیاز دارد. درواقع می‌توان گفت تفاوت عمده این نوع جوهر با سایر جوهرهای چاپی در نحوه خشک شدن آن است. جوهرهای یووی بیشتر در چاپ‌های صنعتی و گرافیکی و همچنین برای چاپ روی لایه‌های غیر متخلخل استفاده‌ و بیشتر در چاپ های صنعتی و گرافیکی به کار می‌روند

بعضی از انواع چاپگرها که از جوهر یووی استفاده می‌کنند عبارتند از:

جوهر یووی چه ویژگی‌هایی دارد؟

تفاوت جوهر یووی با سایر جوهرها

انواع جوهرهای چاپ یووی

انواع جوهرهای چاپ یووی
انواع جوهرهای چاپ یووی

جوهرهای چاپ یووی، بر اساس نوع سطح چاپ، به چند نوع عمده تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

جوهر نرم یووی

از این نوع جوهر یووی برای چاپ روی مواد نرم استفاده می‌شود. لایه‌های این جوهر به قدری نرم هستند که حتی درصورت مخدوش شدن هم به راحتی اصلاح می‌شوند.

مطالعه بیشتر  چاپ لیزری روی پلکسی

سطوح قابل اجرا

پارچه سبک، فیلم نرم، پارچه دیواری، کاغذ دیواری، برچسب ماشین، فیلم PVC، فیلم PET، بوم و سایر مواد نرم.

جوهر سخت یووی

برای چاپ روی سطوح سخت‌تر از این نوع جوهر یووی استفاده می‌شود. جوهر سخت دارای بیشترین چسبندگی و کمترین کشسانی است. این به این معناست که با تغییر شکل مواد، الگوی چاپ شده ترک می‌خورد. پس باید هنگام استفاده از این نوع جوهر دقت بالایی داشته باشید.

سطوح قابل اجرا

کاشی سرامیکی، فلز، چوب، پلاستیک سخت، شیشه، تخته و… .

جوهر خنثی

همانطور که از اسمش حدس می‌زنید، از این نوع جوهر می‌توان روی انواع سطوح نرم و سخت استفاده کرد، اما بهتر است یادآوری کنیم که جوهر خنثی برای استفاده روی سطوح خیلی سخت هم گزینه چندان مناسبی نیست.

سطوح قابل اجرا

اکریلیک، تخته PS، تخته PVC، تخته KT و… .

جوهر بدون پوشش

و اما دسته آخر! این نوع جوهر با افزودن موادی به جوهر یووی اصلی تولید شده و باعث افزایش چسبندگی و بهبود اثر چاپ می‌شود. از دیگر مزیت‌های جوهر بدون پوشش نسبت به سه نوع قبلی می‌توان به صرفه جویی و در زمان و افزایش راندمان کار اشاره کرد.

البته علیرغم مزیت‌های این نوع جوهر بد نیست به این نکته هم توجه کنید که جوهر یووی بدون پوشش با مایعی مخلوط شده که ممکن است باعث گرفتگی نازل شده و کیفیت رنگ چاپ را هم کاهش دهد.

سطوح قابل اجرا

سطوح صافی مثل شیشه، اکریلیک و… .

مزایای جوهر یووی

مزایای جوهر یووی
مزایای جوهر یووی
مطالعه بیشتر  راهنمای نحوه انتخاب کاغذ دیواری اتاق کودک

قیمت جوهر یووی

جوهر یووی هم مثل خیلی چیزهای دیگر قیمت ثابتی ندارد، اما به طور متوسط می‌توان انواع جوهرهای یووی را بسته به کیفیت آن‌ها از 200 هزار تومان تا یک میلیون و 200 هزار تومان در بازار ایران پیدا کرد.

جوهر مخصوص چاپ روی شیشه

جوهر مخصوص چاپ روی شیشه می تواند دارای کیفیت بالا و دوام مناسب باشد تا فرآیند چاپ روی شیشه به خوبی صورت بگیرد. به این ترتیب می توان محصول با کیفیتی دریافت و تولید کرد.

همچنین استفاده از جوهر مرغوب در زمینه چاپ شیشه و به صورت چاپ مستقیم اهمیت زیادی در کیفیت نهایی کار دارد.

جوهر چاپ مخصوص روی شیشه
جوهر چاپ مخصوص روی شیشه

حرف آخر…

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات جامعی درمورد جوهرهای یووی را در اختیارتان بگذاریم و علاوه بر معرفی انواع این جوهرهر به بررسی ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها هم پرداختیم. امید که این مقاله برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

منبع : https://dip-tech.com/

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *