صنعت چاپ روی شیشه از صنایع جذاب و پرکاربرد است که در اماکن مختلف از آن استفاده می شود. این نوع چاپ ابتدا به صورت دستی انجام می شد اما امروزه دستگاه چاپ روی شیشه که انواع مختلفی دارد چاپ روی شیشه را انجام می دهد.

صنعت چاپ روی شیشه در کجا کاربرد دارد؟

چاپ روی شیشه از محبوب ترین روش ها در صنعت چاپ است که به طور گسترده در دکوراسیون داخلی و خارجی و تبلیغات استفاده می شود و به چشم می خورد.

هنر چاپ روی شیشه در ساختمان ها، دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان، مکان های تجاری و تفریحی، نمایشگاه ها و محیط های کاری بسیار به چشم می خورد.

از چاپ روی شیشه در پارتیشن های شیشه ای، درب های ورودی، تابلوهای لوگو و تابلوهای نفیس، ویترین های فروشگاهی، داخل آکواریوم، سقف شیشه ای، شیشه بالکن، میز شیشه ای و بین کابینتی استفاده زیادی می شود.

در هرجا و مکانی که بتوانید از متریال شیشه با هر هدفی استفاده کنید، می توانید روی انواع شیشه  طراح و نقش و حتی اطلاعات دلخواه خود را چاپ کنید.

برای چاپ روی شیشه از چه دستگاهی استفاده می شود؟

شیشه ویژگی های منحصر به فردی دارد و دارای سطحی صاف، صیقلی و با قابیلت جذب پایین می باشد. بنابراین باید از روشی برای چاپ روی شیشه استفاده کرد تا با قابلین نفوذ ناپذیری آن سازگار باشد.

مطالعه بیشتر  چاپ روی کامپوزیت چیست و چه کاربردی دارد؟

کیفیت و ماندگاری طرح و اطلاعات چاپ شده بر روی شیشه ها به کیفیت دستگاه چاپ روی شیشه و جوهر چاپ بستگی دارد. هرچه از دستگاه چاپ و جوهرهای بهتری استفاده شود درنهایت چاپی زیبا و خوانا با طول عمر بالا بر روی شیشه ایجاد خواهد شد.

دستگاه های چاپ بر روی شیشه امکان چاپ کردن طرح ها و نقش های مختلف را در ابعاد مختلف فراهم نموده اند.

بهترین دستگاه چاپ روی شیشه

یکی از بهترین دستگاه های چاپی که برای چاپ روی شیشه استفاده می شود، دستگاه چاپ روی شیشه فلت بد یا دستگاه چاپ یو وی است.

چاپ فلت بد (Flatbed Printting) نوعی چاپ دیجیتال است که کاربرد زیادی در چاپ روی سطوح و متریال مختلف از جمله شیشه،کاغذ، پلاستیک، پلکسی، فلز،سرامیک، سنگ و … دارد.

به طور کلی چاپ فلت بد در تبلیغات و دکوراتیو کاربرد زیادی دارد و کیفیت بالایی را ایجاد می کند.

دستگاه فلت بد یا دستگاه یو وی نوعی دستگاه دیجیتال است که برای خشک کردن جوهر چاپ از اشعه فرابنفش کمک می گیرد.

جوهر چاپ برای چاپ روی شیشه به صورت مستقیم روی سطح اعمال می شود. هنگامی که جوهر چاپ روی سطح شیشه افشانده می شود، سطح چاپ زیر اشعه فرابنفش قرار می گیرد و به سرعت خشک می شود. بنابراین از حرکت و ریزش جوهر جلوگیری می شود و چاپ با بهترین کیفیت ممکن انجام می شود.

استفاده از اشعه فرابنفش علاوه بر خشک شدن سریع چاپ منجر به جرم گرفتن و برجسته شدن طرح چاپ می شود. همچنین مقاومت جوهر را در برابر شرایط مختلف آب و هوایی و نور خورشید افزایش می دهد و استفاده از آن را برای فضای خارجی مناسب می سازد.

مطالعه بیشتر  جاسوئیچی سیلیکونی چیست؟

دستگاه چاپ فلت بد دارای یک صفحه ثابت مسطح و هد چاپ است که این هد در جهات عرضی و طولی به طور آزادانه حرکت می کند و چاپ را روی جسم شیشه ای که روی صفحه قرار گرفته است انجام می دهد.

از چه نوع جوهر چاپی باید برای چاپ روی شیشه استفاده کرد؟

از جوهرهای چاپ مخصوص با چسبندگی بسیار بالا باید برای انجام چاپ روی شیشه استفاده شود.

چسبندگی بالای جوهر چاپ منجر به تثبیت رنگ بر روی شیشه می شود. با تمیز کردن شیشه قبل از چاپ نیز می توان چسبندگی جوهر چاپ را افزایش داد.

جوهر چاپی که برای چاپ روی شیشه استفاده می شود باید پس از افشانه شدن به سرعت خشک شود تا از روان شدن رنگ و بهم خوردن طرح جلوگیری شود.

همان طور که گفته شد دستگاه چاپ فلت بد با تابش اشعه فرابنفش بر روی جوهر منجر به خشک شدن سریع و کامل چاپ می شود.

هرچه جوهر چاپ کیفیت بالایی داشته باشد چاپ چند لایه و رنگین بر روی شیشه خروجی و ماندگاری بهتری خواهد داشت. با گذر زمان نیز طرح و چاپ روی شیشه در شرایط مختلف کدر و رنگ پریده نمی شود.

چاپ روی چوب

چاپ روی پلکسی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *