تکنیک چاپ یووی ، یکی از روش های چاپ است که به سبب ویژگی های خاص خود امکان چاپ بر روی سطوح گوناگون را فراهم کرده است.

در سال های اخیر شاهد پیشرفت در صنعت چاپ بوده ایم. به همین دلیل روش های مختلفی برای چاپ ، ابداع شده اند که هر یک به نوعی به پیشرفت این حوزه کمک کرده اند. یکی از تکنیک های نوین چاپ ، متد چاپ UV می باشد. امروزه چاپ بر روی سطوح مختلف مانند چاپ روی چوب ، چاپ روی شیشه ، چاپ روی پلکسی و … با روش های مختلفی انجام می شود.

کاربردهای چاپ UV

ویژگی های خاص این تکنیک چاپ موجب شده است که در صنایع گوناگونی از این روش چاپ استفاده شود. در ساخت بنرهای تبلیغاتی ، ساخت بسته بندی محصولات ، ساخت پنل ها و … از این روش چاپ استفاده می شود.

با استفاده از تکنیک چاپ یووی می توان طرح ها و نوشته های دلخواه بر روی ماگ ، سرامیک ، بنرها ، پد موس ، قاب های موبایل ، بسته بندی محصولات و … را ایجاد نمود. بنابراین در حوزه های مختلفی مانند دکورسازی ، ماکت سازی ، صنایع و … از این تکنیک چاپ استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: کاور پلکسی چیست؟

خصوصیات مهم چاپ UV

ویژگی مهم این تکنیک این است که امکان چاپ بر روی هر سطحی را فراهم می کند. سطوح پلاستیکی ، سطوح کاغذی ، سطوح سرامیکی ، سطوح سنگی ، سطوح فلزی و … از جمله این موارد هستند. همین ویژگی موجب کاربردهای بسیار زیاد چاپ یووی شده است.

مطالعه بیشتر  آشنایی با چاپ روی فوم برد

ویژگی مهم دیگر این است که به کمک این تکنیک می توان چاپ برجسته یا سه بعدی را انجام داد تا جذابیت بیشتری ایجاد کند. برجسته سازی چاپ موجب اثربخشی بیشتر آنها بر روی مشتریان می شود.

چرا چاپ UV تا این اندازه محبوب شده است ؟

تکنیک چاپ یووی به گونه ای انجام می شود که جوهر آن سریعاً خشک شده و این مسئله سبب ثبات کیفیت چاپ می شود. حتی چاپ بر روی سطوح بتنی ، سرامیکی ، فلزی ، پلیمری ، چوبی ، سرامیکی ، شیشه ای و … تا مدت های طولانی باکیفیت باقی می ماند.

جوهرهای فرابنفش که برای این چاپ مورداستفاده قرار می گیرند ، دارای مقاومت بسیار زیادی هستند. بنابراین هیچ یک از عواملی مانند تابش شدید آفتاب ، بارش باران ، رطوبت هوا و … موجب کاهش کیفیت چاپ نمی شود. بنابراین با استفاده از این تکنیک می توان چاپ بر روی بنرهای نصب شده در فضای باز را انجام داد.

تکنیک چاپ یووی به دلیل تولید گرمای بسیار کم ، زیست سازگار است. برای دوستداران محیط زیست بسیار مهم است که از محصولات و تکنیک هایی استفاده کنند که به محیط زیست آسیب وارد نمی کنند.

مزیت مهم دیگر چاپ UV این است که چاپ به شکل های گوناگون را امکان پذیر می کند. یکی از شکل های چاپ UV ، چاپ آیینه ای است که برای چاپ بر روی سطوح شفاف مثل رزین ، شیشه ، پلکسی و … مورداستفاده قرار می گیرد.

چرا چاپ UV تا این اندازه محبوب شده است ؟

مخالفان چاپ UV

با وجود مزایای متعددی که تکنیک چاپ یووی دارد ، اما این روش چاپ بنا به دلایلی از سوی برخی از افراد استفاده نمی شود.

مطالعه بیشتر  جاسوئیچی سیلیکونی چیست؟

برای چاپ به این روش ، گرمای زیاد و چراغ های ویژه ای نیاز است و همین مسئله سبب می شود که برای چاپ به این روش به دستگاه های ویژه ای نیاز داشته باشیم. این گرما ممکن است در صورت بی توجهی به الزامات ایمنی برای سلامتی انسان مخاطره آمیز باشد.

چراغ های مورداستفاده برای این چاپ از نوع چراغ های فرابنفش است که در مقایسه با چراغ های LED ، طول عمر کمتری داشته و سریع خراب می شوند.

همچنین هزینه چاپ UV بیشتر از سایر روش های چاپ است که این مسئله به مذاق برخی از افراد خوش نمی آید.

نحوه عملکرد چاپگر UV

برای اجرای تکنیک چاپ یووی با استفاده از دستگاه های مخصوص این کار ، باید متریال موردنظر را داخل دستگاه گذاشت. در مرحله بعد یک نازل بر اساس طراحی و الگوی موردنظر که توسط برنامه به کامپیوتر داده می شود ، با حرکت پیوسته خود سبب اسپری جوهر بر روی متریال موردنظر می شود. سپس جوهر به کمک امواج فرابنفش خشک می شود. اصلاً نیازی نیست که مدتی مکث کرد تا جوهر خشک شود. زیرا جوهر بلافاصله پس از درج بر روی سطوح ، خشک می شود. بنابراین سرعت کار بالا خواهد بود و حجم زیادی از چاپ را می توان در کوتاهترین زمان ممکن انجام داد.

متریالی که امکان چاپ UV بر روی آن وجود دارد

تکنیک چاپ یووی بر روی سطوح زیر قابل اجرا است :

– چاپ روی چوب

– چاپ روی شیشه

– چاپ روی بوم و پارچه

– چاپ روی سرامیک

مطالعه بیشتر  بج سینه چیست و کاربرد آن در کسب و کار چگونه است؟

– چاپ روی بتن

– چاپ روی چرم

– چاپ روی فلزات

– و …

بنابراین محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد. نکته ای که حائز اهمیت است این است که چاپ بر روی هر یک از این سطوح باید توسط افراد مجرب و متخصص در این زمینه انجام شود تا کیفیت کار در سطح استاندارد باشد.

تکنیک چاپ یووی در صنعت داروسازی

یکی از کاربردهای بسیار مهم این تکنیک چاپ ، چاپ بر روی محصولات دارویی و پزشکی است که در مقایسه با سایر موارد از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد. چاپ UV به دلیل امکان ایجاد شماره سریال ، برای صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی بسیار سودمند و کاربردی است.

برای این کار می توان از جوهرهای یووی نامرئی استفاده نمود. این جوهرها در حالت عادی نمایان نیست و صرفاً در معرض امواج یووی ، قابل نمایان است. بدین ترتیب می توان از بروز کلاهبرداری در صنعت داروسازی جلوگیری نمود. لذا ابداع تکنیک چاپ UV را می توان انقلاب بزرگی در صنعت چاپ دانست. حتماً در آینده موفقیت های بیشتری در این حوزه بدست می آید.

هزینه انجام تکنیک چاپ یووی

نرخ های متنوعی برای چاپ به این روش وجود دارد. بنابراین نمی توان قیمت ثابتی را برای چاپ UV اعلام کرد. میزان جوهر مورداستفاده ، ابعاد کار ، نوع سطح موردنظر ، وسعت کار و … از جمله فاکتورهای تعیین کننده قیمت چاپ UV می باشند. با ارائه مشخصات دقیقی از پروژه موردنظر خود ، می توانید از هزینه کار مطلع شوید.

بیشتر بخوانید: چاپ بر روی ابعاد و اندازه‌ های مختلف پلکسی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *